FØRERKORT KLASSE B

Klasse B er det vi ofte kaller personbil, og betyr motorvogn med en tillatt totalvekt på maks 3500 kg som er godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.. I Norge må man være 18 år for å kjøre opp til klasse B.

Opplæringen på personbil består av 4 trinn.
Det første trinnet er trafikalt grunnkurs.

Trinn nummer 2 er teknisk trening. Man har timer etter behov, og avslutter med en obligatorisk veiledningstime.

Trinn 3 er trafikal trening. Her har man også timer etter behov og avslutter med en obligatorisk veiledningstime. I dette trinnet ligger også obligatorisk sikkerhetskurs på bane.

Trinn 4 er sikkerhetskurs på vei. Kurset er på 13 obligatoriske timer.

Manuell eller automat?

Du velger selv om du vil ha automat eller manuell. Velger du i første omgang automat så er det kun nødvendig med en ny førerprøve for å utvide til manuell senere.

Teorieksamen
Teorieksamen tar du når som helst i opplæringsforløpet utenom de klassene som det er 6 mnd. før oppnådd forkortalder. Når den er bestått, kan vi bestille avsluttende førerprøve.

Vi ønsker å tilby en skreddersydd opplæring som passer for dine behov og ønsker.

Intensivkurs
Vi har mulighet til å tilby full opplæring på 2 uker. Vi setter da opp kurs de ukene som passer den enkelte. Du kan bo på skolens hybler om du ønsker det.

Kurset er lagt opp slik at man har timer etter behov den første uka, og de obligatoriske delene av opplæringen kommer i hovedsak den andre uka.

Ring oss gjerne på 915 48 384 om det er noe du lurer på, eller send oss en mail på post@tangentrafikkskole.no.

PÅMELDING

Oppkjøring klasse B – steg for steg